Kindercoachpraktijk De Erkenning

                                                                                                                                           

Blogs

Help!! eten is een drama

Is het eetmoment thuis een drama! Eet je kind slecht en is de gezellige sfeer aan tafel ver te zoeken? Hieronde enkele tips die je misschien kunnen helpen. We staan ook voor je klaar voor een passend advies. Ieder kind en elk gezin is anders en verdiend dan ook een persoonlijk advies. Misschien kunnen onderstaande tips al iets voor jullie betekenen.

  •  Bereid je kind voor op het eetmoment. (pluk je kind dus niet in een  keer bij zijn speelgoed vandaan).                
  • Je kind heeft zelf controle over het eten. Als hij zijn mond niet open doet of niet slikt dan sta je als ouder machteloos. Ga er geen machtstrijd van maken, want dat ga je verliezen. Je kind voelt zelf aan wanneer het honger heeft of genoeg heeft gehad. Je kunt je kind wel laten kiezen tussen twee groentes bijvoorbeeld. Zo heeft hij toch de controle.
  • Schep kleine porties op. Zo hou je het overzichtelijk voor het kind en is het te doen. Beter een paar keer opscheppen dan een half bord moeten laten staan. Dat motiveert niet.
  • Sommige kinderen willen de structuur voelen voordat ze het proeven, laat ze dan met de handen eten. (netjes eten komt vanzelf als ze ouder worden)
  • Geef voor het eten geen drinken. Dit kan al een vol gevoel geven.
  • Geef zelf het juiste voorbeeld.
  • probeer er niet te veel op letten. Praat over de alledaagse dingen. Laat zien dat het eetmoment een gezamenlijk moment is.
  • Alle goedbedoelde adviezen van familie, vrienden zijn natuurlijk heel fijn, kijk wel naar wat er bij het kind past. Iedereen is anders. En laat je niet onzeker maken als kinderen van vriendinnen wel alles eten.
  • Betrek je kind bij het koken of boodschappen doen.

 

Wist je dat?

 

  • mensen ongeveer 10x moeten wennen aan een nieuwe smaak
  • Heel veel kinderen in deze fase zitten of gaan komen.
  • Kinderen die gevoeliger zijn vaak ook meer moeite hebben met de smaak, geur en structuur van het eten. Laat staan als dit allemaal bij elkaar komt. Ze kunnen het dan niet herkennen.
  • Dreigen of straffen een machtsmiddel is. En dat je kind zich daar tegen verzet door ook de macht te pakken.
  • Kinderen instinctief genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.

Het is niet altijd makkelijk om de tips die je krijgt toe te passen.  Zeker als je je veel zorgen maakt dan is het hebben van vertrouwen makkelijker gezegd dan gedaan. Ook het creëren van een positieve sfeer kan lastig zijn, omdat je al snel met elkaar in een negatieve spiraal beland. Toch zijn dit wel de factoren die de grootste invloed hebben en het beste werken.

 

Meidenvenijn

Waar jongens  vaak fysiek de strijd aangaan met elkaar.

Pakken meiden het anders aan. MEIDENVENIJN.

Roddelen, buitensluiten, gemene opmerkingen maken en negeren.                               Echt PESTEN dus.

Er is er vaak 1 in de groep die de leiding neemt. Zij heeft het talent om alles naar haar hand te zetten.

Je hebt een groepje meiden die volgen. Vaak om zelf geen slachtoffer te worden of omdat ze er niet tegen opgewassen zijn. Dan heb je het slachtoffer. Voelt zich er niet bij horen, voelt zich niet veilig en dat wordt alleen maar erger. Vaak heb je ook nog een groepje dat niet aansluit bij de pesters maar ook niet achter het slachtoffer gaat staan. Deze sluiten zich van beide af.

Hoe pak je dit nu aan?

Heb je hier in de klas mee te maken, Of is jouw dochter de leider het slachtoffer of de volger.  Alle 3 hebben ze hier hulp in nodig om uit deze situatie te komen. Alleen de leider aanpakken of alleen het slachtoffer werkt niet. Het hele systeem moet aangepakt worden. Er wordt niemand beschuldigd want alle 3 de types houden dit systeem in stand. Elk gedrag heeft een reden.

Bij De Erkenning onderzoeken we die reden en hebben we de technieken en kennis in huis om hieraan met de groep en leerkracht  te werken.  We gaan terug naar de basis en gaan van daaruit weer opbouwen en creëren een nieuwe groepsdynamiek met respect voor elkaar. Zonder dat hun eigen ik verloren gaat.

Iedereen verdient het om gehoord, gezien, geliefd en gerespecteerd te  worden.

#meidenvenijn #pesten #buitensluiten #pestenindeklas 

tips voor in de klas

-zorg voor vertrouwen bij je leerlingen

-lees tussen de regels door, kijk naar de houding en blikken (lichaamstaal) dit zegt vaak meer dan woorden

-blijf rustig en vraag open naar wat er gebeurt is zonder meteen te straffen op wat er gezien is. Vaak zit er heel veel achter en wordt niet het juiste bestraft.

-maak de groep verantwoordelijk om ervoor elkaar te zijn.

-maak er tijd voor vrij. Dit werpt uiteindelijk zijn vruchten af.

-wijs geen schuldige aan maar bekijk het van meerdere kanten.

De Erkenning kan je hierbij hulp en ondersteuning bieden informer naar de mogelijkheden.

 

Week tegen pesten 17/21 september. De cijfers geven aan dat het pesten op scholen verminderd is. Dat is natuurlijk heel goed nieuws.En er zijn al flinke stappen gezet. Daar mogen we zeker trots op zijn.

 

Alleen heb je weinig aan die cijfers als het jou of je kind overkomt.

Door trainingen kun je sterker worden,  meer zelfvertrouwen en handvaten krijgen hoe om te gaan met pesten. Maar het belangrijkste is praat erover. Je hoeft het niet alleen te doen.
Praat erover met iemand die je vertrouwt. Een Leerkracht, mentor, vertrouwenspersoon, je ouders, vriend(in). Niemand heeft het recht om je te pesten.
#week tegen pesten #zelfvertrouwen
www.kindercoachpraktijkde-erkenning.nl

 

 

Burn-out bij kinderen en jongeren
Het komt steeds vaker voor.
De belangrijkste oorzaak van een burn-out bij kinderen en jongeren is de prestatiemaatschappij. De maatschappij vraagt steeds meer van ons. Niet alleen van volwassenen, maar ook van onze kinderen.

 

Scholen stellen steeds hogere eisen aan hun leerlingen. Maar ook thuis kunnen we er wat van. Naast het naar school gaan en huiswerk maken, hebben kinderen en jongeren vaak veel hobby’s en activiteiten op het programma s...taan. Ze vliegen in razend snel tempo van sporttraining naar dansles,  of andere clubs. Ook daarbij gaat het vaak om het presteren.  
Daarnaast worden kinderen en jongeren in beslag genomen door televisie, social media, mobiele telefoons en games.
En, als ze wat ouder zijn, komen daar het stappen en uitgaan met vrienden tot in de late uurtjes bij. Vaak is er dan ook nog een bijbaantje, waar ze vroeg voor uit de veren moeten. Ook het gezinsleven is voortaan hectisch. Beide ouders werken en hebben een druk sociaal netwerk.  Kortom, het leven is snel, intensief en kent weinig rustpauzes.
De gevolgen van een burn-out  bij kinderen en jongeren zijn enorm. Ze zijn volkomen uitgeput en trekken zich terug.  Hebben last van hoofd/buikpijn. Ze worden lusteloos, geen eetlust, onzeker en regelmatig ook angstig. Ze kunnen hun schoolwerk niet meer bijbenen.  In veel gevallen gaat een jongere met een burn-out helemaal niet meer naar school, omdat hij of zij  het gewoon niet meer kan opbrengen. Daar komt nog eens bij dat kinderen en jongeren met een burn-out, zolang de diagnose niet is gesteld, vaak op veel onbegrip kunnen rekenen. Bijvoorbeeld van vrienden en vriendinnen die zich niets bij uitputting kunnen voorstellen, omdat het snelle leven van alle dag voor hen gewoon doorgaat. Maar ook van ouders, school en zelfs de huisarts als de symptomen verkeerd worden uitgelegd, of niet serieus worden genomen.

Kun je een burn-out voorkomen?
Helemaal voorkomen is te mooi om waar te zijn. Wel zijn er risicogroepen bekend. Te denken aan kinderen met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, faalangst, laag zelfbeeld-weinig zelfvertrouwen, perfectionisme en moeilijk nee kunnen zeggen. Maar ook als er een erge gebeurtenis niet goed verwerkt is, is er een verhoogd risico.  Door een oogje in het zeil te houden, de symptomen te herkennen, rustmomenten in te lassen, assertiviteitstraining, geen extra druk op leggen kun je de kans verkleinen. Wil je hier meer over weten? Of heb je begeleiding nodig? Neem dan contact met de Erkenning op. JE STAAT NIET ALLEEN!  Elk kind/jongere verdiend een fijne overstap naar de volwassenheid.  Soms is daar wat extra hulp voor nodig.